Évvégi körlevél 2016

KEDVES ÜGYFELÜNK!

Könyvelőirodánk 2017. január-február hónapokban az alábbiak szerint intézi az ügyfelek ügyeit:

Január: 02-16 teljes ügyintézés
19-tól teljes ügyintézés, de az évzárási teendők és határidők miatt Csillához előre időpontot egyeztessenek!

Február 1-25-ig: Csillához kizárólag a 2016 évi SZJA-bevallás ügyében lehet bejelentkezni. Hitelkérelmek, soron kívüli mérlegkészítés, egyebek intézését csak ezt követően vállalja!
A gyors változások miatt nagyon fontosnak tartjuk, hogy akinek van e-mail elérhetősége, az adja meg részünkre, hogy rögtön tudjuk a tájékoztatókat eljuttatatni, hisz néha csak napjaink vagy esetleg óráink vannak az új információk célba juttatásához.

Néhány gondolat (tájékoztatásul) a 2017. évvel kapcsolatban:
-Pénztárgépet használóknak felhívjuk a figyelmét, hogy a napnyitás és a pénzmozgás-bizonylat szigorú számadású bizonylat lett, így a megőrzése kötelező. Elmaradása esetén a NAV bírságol.2017-ben a pénztárgépekre új szoftverfrissítést küld a NAV. Azok a pénztárgépek, amelyek nem tudják majd fogadni a frissítést, még 5 évig lehetnek használatban. A frissíthető gépek listája folyamatosan bővül (mkeh.gov.hu), ezek olcsón(?) átírhatóak lesznek más nevére is.  NAV-info itt!
Ne felejtsék el a szervizes felülvizsgálatot évente!
– A NAV év elején gyakran végez helyszíni ellenőrzést boltokban és vendéglátóhelyeken, ahol a leltárt kéri, ezért szükséges, hogy január első napjaira már legalább piszkozatszerű, mennyiségi leltár készüljön!

– A minimálbér változása : minimálbér 127.500.- Ft, szakmai garantált bér 161.000.-Ft lesz 2017. január 1-től. Erre vonatkozó – a korábbi évekhez hasonlóan – a dolgozók részére elkészítjük béremelésről az értesítést.

Számlázás: (új szabály) A számlákon 2017. január 1-től a 100.000.- Ft ÁFA-tartalmat meghaladó számlákra fel kell tüntetni a vevő adószámát!
2017. július 1-től a gépi számlázással készült 100.000.- Ft Áfa-tartalmú számlákról havonta adatszolgáltatást kell adni a NAV részére, illetve a 100.000.- Ft ÁFA-tartalmú kibocsátott, illetve befogadott számlákról tételes adatszolgáltatást kell majd adni az ÁFA-bevallásban is.
(Az adatszolgáltatás pontos részletei a jövőben fognak megjelenni külön jogszabályban.

Sajnálatos tény, hogy a témában rengeteg tévhit terjeng az interneten, ahol a magukat szakértőknek nevezők még az olyan alapfogalmakkal sincsenek tisztában, mint az elektronikus- vagy online számlázás. Az online számlázás több mint másfél évtizede létező fogalom, internet böngészőben futtatható számlázó programot jelent, vagyis semmi köze a NAV-val történő összekötéshez. Felejtse el ezt a tévhitet! Önnek sem online, sem elektronikus számlázóra nem lesz szüksége, a meglévő számlázó programja kell, hogy feladja majd a nagyobb értékű számlákat a NAV felé!

A lényeg, hogy jövőre is használhat bármilyen számlázó programot és azt csak 2017. július 1-től kell összekötni a NAV-val, ugyanakkor ebben az esetben is csak a 100 000 Ft ÁFA értéket meghaladó számlákat kell elküldeni a NAV részére. – a Naturasoft tájékoztatójából)


Gyakori hibákra hívnám fel a figyelmet, és amennyiben bárki úgy érzi, hogy nem helyesen végzi a számlázást, kérjük, keresse fel irodánkat, hogy pontosítsuk a hiányosságokat!
– fordított adózás szabályai alapján kiállított készpénzes számlákra is rá kell írni a vevő adószámát
– 5 %-os áfa kulcs terheli:
Baromfihús, – belsőség és vágási melléktermék
tojás
friss tej
– 18 % -os áfa kulcs terheli:
étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és helyben készített nem alkohol tartalmú italok
internetszolgáltatás
– Készpénzes számlákon a helyes ÁFA feltüntetése (felül és alul is): 27 % adó esetén 21.26 %, 18 % adó esetén 15,25 % , 5 % adó esetén 4,76 % ( a bruttó ár áfa tartalmát kell feltüntetni)
A számlatömbben folyamatos legyen a számla keltezése! Nem lehet korábbi dátummal írni számlát, mint ahogy az megvásárlásra került!!!! A számlázó programokat, azok cseréjét, váltását (verzióváltás kivételével) kötelező bejelentenünk!

Alanyi mentes értékhatár 8 millió Ft lesz 2017.01.01-től
Azon kft-k tulajdonosainak, amelyeknek a jegyzett tőkéje nem éri el a 3 millió Ft-ot 2017. március 15-ig fel kell emelniük a jegyzett tőkét legalább 3 millió forintra. Az emelés történhet eredménytartalék terhére, így akinek lehetősége van rá, keressen ebben az ügyben! A rövid határidőre tekintettel ezt az igényt még 2017. január 31-ig kell jelezni felém. Az érintett társaságokat közvetlenül is megkeressük.

– SZJA legfontosabb változásai:
– Családi kedvezmény változik a 2-gyerekes családoknál: 2017-ben gyerekenként 15.000.- Ft lesz az SZJA kedvezmény
– Az első házasok kedvezménye és a családi kedvezmény egyszerre is figyelembe vehető. Ez a szabály visszamenőleges 2015. január 1-től.
– A munkáltatónak a havi járulékbevallásokban a következő adatokat kell közölni a foglalkoztatottakra tekintettel: családi kedvezmény érvényesítése esetén az eltartottak adóazonosítóját, a közös érvényesítés esetén a másik fél adóazonosítóját, az első házasokat megillető kedvezmény esetében a házastárs nevét, adóazonosító jelét, megosztás módját. A nyilatkozatokat soron kívül megküldjük a foglalkoztatóknak, és soron kívül kérjük azok visszajuttatását, de legkésőbb 2017. január 31-ig. Ha nem kapjuk vissza a nyilatkozatokat, vagy hiányosak, akkor nem áll módunkban a kedvezményeket érvényesíteni, nem fogadja el a NAV!
– belföldi fuvarozásban közreműködő magánszemélyek részére a belföldi kiküldetésre tekintettel fizetett összeg egy része adómentes lesz (kormányrendelet szabályozza)
– a munkába járás költsége 9 Ft/km-ről 15 Ft/km-re változik a kiküldetés költségátalánya.

– Egyes béren kívüli juttatások: adóteher a juttatások után: 1,18-es szorzóval növelt összege után 15 % (17,7 %) SZJA és 14 % EHO kerül megfizetésre (össz: 34,22%).
– Széchenyi Pihenő kártyára történő utalás az alábbiak szerint:
Vendéglátás 150.000.- Ft/év
Szálláshely 225.000.- Ft/év
Szabadidő 75.000.- Ft/év
– 100.000.- Ft készpénzkifizetés
A két juttatási forma nem haladhatja meg együttesen a 450.000.- Ft/év keretösszeget!

– Béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyéb juttatások: adóteher a jövedelem 1,18-szorosa után 15 % SZJA és 27 % EHO (össz: 43,66 %)
– Erzsébet utalvány
– Munkahelyi étkezés
– Ajándékutalvány
– Helyi bérlet
– Önkéntes pénztárak
– Telefonhasználat
– reprezentáció, üzleti ajándék
– reklámcélú kisértékű, szóró ajándék
– csekély összegű ajándék 10.150- FT/alkalom, évente 3-szor

– Adómentesen adható juttatások: (ilyen is van 2014-től)
1. a munkavállalónak a hitelintézettől vagy a munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez adott támogatás lakásvásárlás esetén
2. összeghatár nélkül adható a sport törvény hatálya alá tartozó sportrendezvényre szóló bérlet vagy belépőjegy
3. évi 50.000.- Ft/fő korláttal kulturális rendezvények belépődíja
4. Bölcsődei és óvodai ellátás, szolgáltatás
5. Mobilitást célú lakhatási támogatás
6. Kockázati biztosítás

Egyéni vállalkozok:
– Szoftvertermékek után is érvényesíthető a kisvállalkozói kedvezmény
– káreseménnyel összefüggésben kapott kártalanítás bevétel
– Tárgyi eszközök beszerzéséhez felvett hitel (2014.01.01-től kötött szerződésekre) kamata után adókedvezmény jár, amelynek mértéke a megfizetett kamat 60 %-a
– A jövedelem-minimum meghatározásakor nem csökkenthető az ELÁBÉ-val és az alvállalkozói díjjal
– Az elhatárolt veszteség 2015-től csak 5 öt évre határolható el. 2014-íg keletkezett veszteség 2025. december 31-ig lehet felhasználni.
Társasági adó:
Látványsport támogatása: a társasági adó 70 %-áig adható támogatás az alábbi sportágaknak (labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, vízilabda és jégkorong) és az adott támogatás költségként is leírható. A támogatás összegére eső társasági adó 75 %-át kiegészítő sportfejlesztési támogatásként kell befizetni a sportági szövetségnek.
A beruházási adóalap kedvezmény 30 milliós korlátja eltörlésre került.
2015. január 1-től a NAV-nak tett nyilatkozat alapján az fizetendő társasági adóelőleg megfizetésére, illetve a társasági adó bevallással esedékes adóra is lehet nyilatkozni 50 %, illetve 80 % mértékben.
Nyereségminimumra vonatkozó szabályok szintén változtak az SZJA- szabályok szerint.
Veszteségelhatárolás szabályai hasonlók az SZJA szabályokhoz.
Kapcsolt vállalkozások fogalma bővült az ügyvezetés egyezőségére tekintettel.

A 2013. 12.31. után felvett beruházási hitelek megfizetett kamata után 60 %-os adókedvezmény vehető igénybe.
A reprezentációként elszámolni kívánt éttermi szolgáltatásról nem kell számlát kérni, ha a vállalkozás bankkártyájával történik a fizetés.
A tagi kölcsön adóévi növekedésének 50 %-ával növelni kell a társasági adó alapját. (ez már 2013. évi szabály)

EVA: változás nem volt.

Cégautó adó: Tartós bérlet esetében adott személygépkocsira a tulajdonos fizeti az adót nem a használó.

KATA:
– A költségek fedezetére és fejlesztésre kapott támogatások nem KATA-bevételek
– Bevételi értékhatár 12 millió
– Adóalanyiság választása újra: a megszűnés éve és azt követő 12 hónap után lehetséges
– KATA kizárása adótartozás miatt csak a december 31-én fennálló 100.000.- Ft-os adótartozás esetén lesz

KIVA:
– A KIVA-ra való áttérésre egész évben lehetőség van
– Mértéke 14 %.
– Választás során a 25 főről 50 főre emelkedett a létszámkorlát
– Az adóalapot növeli a kivont tőke és az adóévben jóváhagyott osztalék
Számvitel:
A mérlegforduló napon 10 millió Ft-ot meghaladó 60 napon túli lejárt köztartozás esetén a következő évre kötelező könyvvizsgálót választani.

EKAER rendszer
A termékek közúti fuvarozásával kapcsolatos bejelentési kötelezettségét jelenti. A szabályozás a következő adóalanyokra terjed ki:
– az Európai Unió más tagállamából történő termékbeszerzés vagy egyéb behozatal
– Magyarországról az Európai Unió más tagállamába történő termékértékesítés vagy egyéb kivitel
– belföldi forgalomban nem végső felhasználó részére történő első adóköteles termékértékesítés, ha a termék szállítása útdíj-köteles járművön történik, és az áru értéke egy vevőhöz kapcsolódóan meghaladja a 2.500 kg-ot vagy az áru adónélküli értéke meghaladja a 5 millió Ft-ot.
– kockázatos termék esetében ez a határ 500 kg vagy 1 millió Ft.
Azon vállalkozások, akik a felsorolt esetkörbe tartoznak 2015. január 1-től a termékeiket csak EKAER számmal szállíthatják, amelyet az ekaer.nav.gov.hu felületen lehet igényelni.
Azon vállalkozásoknak, amelyek a köztartozásmentes adatbázisban nem szerepelnek, kauciót kell fizetni egy NAV által létrehozott letéti számlára.

Egyéb változások:
Illetékmentes lesz több igazolványnak a kiállítása és valamennyi adóhatósági eljárás (adóigazolás)

A társas vállalkozásokat A NAV folyamatosan minősíti (megbízható, átlagos és kockázatos), amely előnyökkel és hátrányokkal jár.

Felkészülés a 2016. évi SZJA zárásra:

Január 31-ig meg kell kapni minden kifizetőtől, pénzintézettől a bevalláshoz szükséges igazolásokat. Ezeket gondosan összegyűjtve minél hamarabb, de február 15-ig mindenképp hozzák be az irodába!

Nem egyéni vállalkozó, és áfás adószámmal nem rendelkező magánszemélyek bevallásával február 25-ig érdemben nem tudunk foglalkozni!

A könyvelési anyagokat folyamatosan kérjük minden hónapban irodánkba eljuttatni, hogy időben elkészüljenek a bevallások. Amennyiben nem kapunk könyvelési anyagot, a bevallásokat nem nyújtjuk be „0” adattartalommal a későbbi viták elkerülése miatt, de ezekből fakadó bírságért sem vállalunk felelősséget.

Külön egyezség hiányában díjhátralékos ügyfelek részére a szolgáltatást (könyvelés, bérszámfejtés, adatszolgáltatások teljesítése) 2017. január 12. után felfüggesztjük, illetve jogi lépéseket kezdeményezünk, ügyfélkapunk alól töröltetjük, és erről külön értesítés nem küldünk. A felfüggesztés jelentős bírsággal járhat a vállalkozások számára, mivel a bevallások benyújtása nem történik tovább részünkről.


2017-re minden vállalkozásnak sikeres és eredményes évet kívánunk!


Balázsi Csilla és munkatársai

postacím: 4440 Pf.: 44.      iroda: Tiszavasvári, Gombás András u. 23/C
www.csip.hu       e-mail: iroda@csip.hu
facebook.com/csillairoda
tel: (42) 220-120*; 520-120*; 91-10-10*;  0620-332-60-70*
*Fenti számok munkanap 8-16-ig beválasztó menübe kerülnek.
Az iroda belső mellékei közvetlenül is hívhatóak(42/220-121 … 42/220-129), lásd a honlapunkon!
e-FAX (0-24) : (42) 275-279