2021 2021 2021

Kedves Ügyfeleink!

A 2021-es minimálbérekre vártunk az évindító körlevelünkkel, de annak függőben hagyása miatt nélküle kell kiküldenünk fontos tájékoztatónkat. Évek óta szeretnénk egyszerűen csak kellemes ünnepeket és boldog újesztendőt kívánni, de ahogy 2020 is felülírt minden várakozást, sajnos jövőre sem várhatunk könnyű életet. A COVID miatt tavaly például egy éven belül 4-féleképpen számoltuk a járulékokat, a 08-as járulékbevallásból tizennyolc(!) verziót éltünk meg, és kellő pontosság nélkül megfogalmazott rendeleteknek kellett néhány órán belül maradéktalanul megfelelnünk. 2021 első fele minden bizonnyal még hasonló kihívásokat tartogat számunkra.
A teljesség igénye nélkül csak a legfontosabbnak tűnő dolgokat kiemelve az alábbiakat kívánjuk figyelemfelkeltés céljából pontokba szedni:


Elektronikus fizetések elfogadása: Nem egyenlő a bankkártya-elfogadással, az nem lett kötelező! Kisforgalmú üzletben elegendő lehet az azonnali fizetési rendszer (banki utalás) elfogadása. Végső soron az is elfogadható megoldás, ha a kereskedő kiteszi a bankszámlaszámát egy jól látható helyre, és megkéri a vevőt, hogy arra utalja át a pénzt pl. a mobiltelefonjáról, hiszen ez is elektronikus fizetésnek minősül. A modern bankok már mind biztosítanak okostelefonra telepíthető alkalmazást, amivel utalni vagy az utalás beérkezését ellenőrizni is pillanatokon belül lehet. Aki mégis kártyaelfogadást választ (nagyobb forgalom mellett indokolt lehet), az kérjen ajánlatot több helyről, jelentős különbségek lehetnek!

KATA 2021: Ugyanazon vevő (számlabefogadó) felé egy éven belül számlázott 3 millió Ft-ot MEGHALDÓ RÉSZ után 40% büntető adót kell megfizetni. Belföldi vevő esetén a számla befogadójának, külföldi vevő esetén a bevétel 71,42 %-a után 40 %-os mértékű az adófizetési kötelezettség (azaz 28,568 %-os adóterhelés), ami viszont a KATA-s vállalkozást terheli. Kapcsolt vállalkozások közötti számlázás esetén a különadó az első Ft-tól kötelező! Aki egy kifizetővel kapcsolatban nem éri el a 3 millió Ft-ot, annak továbbra is csak az éves összesített 12 millió Ft-ot kell figyelnie. Általánosságban a 3 milliós korlátig a kivárás javasolható, de mindenképp konzultáljunk, akinél belátható időn belül látótérbe kerül a korlát elérése, hogy mikor lépjünk ki a KATA hatálya alól! Visszalépni ezt követően a KATA-ba csak a második teljes adóévtől lehet!

Gépjárműadó 2021: A NAV-hoz kerül át, oda kell majd fizetni első ízben április 15-ig (tehát egy hónap haladék). Korábbi évek hátralékát/túlfizetését még az önkormányzatoknál lehet rendezni.

ONLINE SZÁMLA 2021:
Változik: – bekerül az adatszolgáltatási kötelezettségbe a nem adóalany belföldi vevő (magánszemélyek) és a külföldi vevő (akár uniós, akár harmadik országbeli)
– változik a számítógépes programok adatcsomagjainak technikai leírása (ez csak a programozókat érinti, a programokat frissíteni kell hozzá!)
A változással érintett pontokra március végéig türelmi időt adnak, addig pótolható.

Nem változik: – 4 naptári napos határidő a kézzel írt számlák bejelentésére (500.000 Ft ÁFA-tartalmú számla esetén ez csak 1 nap!) Tehát az álhírekkel szemben a kézi számla 2021-ben is használható!
Ahogy tapasztalták, elég gyakori a probléma a NAV online rendszerével, de ez nem mentesít a kötelezettség alól. A számlázó programoknál javasoljuk a ki- és belépést ilyenkor naponta többször megpróbálni, mert olyankor ezek automatikusan lekérdezik, és szükség szerint frissítik az adatokat. Ha a programból kilépnek, az nem próbálja elküldeni a függőben maradt számlaadatokat újbóli belépésig. Az online rendszerekben (pl. számlázz.hu) megírt számlák adatait a távoli szerverek tárolják és küldik be, azok pedig akkor is futnak, ha nem vagyunk a felületre bejelentkezve. Szükség esetén az onlineszamla.nav.gov.hu felületén (ha működik) ellenőrizni lehet, hogy milyen kimenő számlákról érkezett be adat. Ugyanitt az adószámunkra kiállított költségszámlákat is RÉSZBEN vissza lehet nézni. Sajnos a NAV rendszere még most sem tudja itt kezelni az olyan számlákat, amelyeket olyan komplex pénztárgéppel nyomtattak, ami nyugta és számla kiállítására is alkalmas (pl. Penny, Praktiker, üzemanyagtöltő állomások, gyógyszertárak, stb). Ezeket mi sem tudjuk lekérdezni, ellenőrizni. Ezért továbbra is minden számlát kérünk a könyvelésre eljuttatni!

Néhány tévhit az online számlákról:
– az online számla nem feltétlenül e-számla! Az elektronikus számla használatát egyeztessék le a vevőkkel! Egyértelműen ez a jövő, de bizonyos esetekben problémát okozhat (pl. be akarja azt nyújtani a vevő támogatás elszámolásához). Az elektronikus számlát nem kell nyomtatni, de a vevő is köteles azt változatlan elektronikus formában megőrizni, tárolni!
– a „pénzforgalmi elszámolás” egy bejelentés útján választható mód az ÁFA elszámolására. Aki nem tartozik ebbe a kategóriába, ne jelöljön ilyet a számláin!
– az online számla megírásával az nem jut el sem a vevőhöz, sem a könyvelőhöz. Jogosultság esetén mi lekérdezhetjük azokat, de nem vállaljuk azok rendszeres nyomtatását, mivel csak egyesével tudjuk lekérdezni majd nyomtatni azokat, és ez rengeteg időt venne el tőlünk.
– a befogadott (költség) számlákat nem tudjuk a NAV rendszeréből nyomtatni. A NAV-hoz nem számlaképek érkeznek, csak adatok. Ezek optimális esetben a könyvelés számára jól használható adatbázist jelentenének, de egyelőre még káosz a rendszer, igen sok pluszmunkával tudjuk a könyvelőprogram fejlesztői segítségével az információk legalább egy részét hasznosíthatóvá tenni. De kétségkívül ez a jövő…
– az „online” számla ugyanúgy javítható, törölhető, mint amit még az „offline” időkben írtunk meg. Az online számla helyesbítése vagy sztornózása természetesen ugyanúgy online-adatközlésre kötelezett esemény. Helyesbítő számla az eredeti számlával együtt érvényes!
– VTSZ/SZJ/TESZOR szám feltüntetése nem kötelező, fordított adózás vagy kedvezményes ÁFA-kulcs alkalmazása esetén viszont előnyös lehet azt feltüntetni.
– aláírás és pecsét nem kötelező eleme a számlának. Bizonyos esetekben ennek ellenére célszerű (pályázati elszámolások, támogatási ügyek esetén köthetik az ebet a karóhoz)
– „átutalásos” számla fizethető készpénzzel (másfél millió Ft-ig), vagy a kiállító bakszámlájára történő banki pénztári befizetéssel. Előző esetben célszerű erről (pénztár)bizonylatot kiállítani.
– kézi számlatömbben megírt számlát semmiképp ne írjunk meg ismét online számlázóban! Azokat csak be kell jelenteni, vagyis az adatait begépelni (tehát nem lefényképezni és feltölteni!) az onlineszamla.nav.gov.hu felületen!
– az online számlák megírása vagy a kézi számlák bejelentése nem része a könyvelési díjunknak. Természetesen segítünk, néhány számláig díjmentesen, de rendszeresen vagy több számla esetén (főleg ha a számlán belül több tétel szerepel) csak külön megállapodás alapján vállaljuk ezek online rögzítését.


Pénztárgépekkel kapcsolatos ellenőrzési tapasztalatok:
– A kasszazárásokon túl új vizsgálati célpont a gyűjtők megfelelő használata (ÁFA-kulcsok). A dolgozókat készítsék fel erre, hogy milyen tételeket milyen gyűjtőbe kell beütni! A COVID-helyzetet követően visszaáll a vendéglátásra vonatkozó előírás: a vendég nyilatkozata alapján kell eldönteni, hogy helyben fogyasztással, vagy elvitellel kell számolni!
– Kasszazárás miatt ügyeljenek arra, hogy saját pénztárcájuk vagy személyes költőpénzük revizorok által fel nem lelhető helyen legyen!

Társas vállalkozások TB-jogviszonyai
Időszakonként változott a társaságok tagjainak járulékfizetési kötelezettség alá történő besorolása. Arra utaló jeleket látunk, hogy ez ismét sláger téma lehet a vizsgálatoknál.
a.: KATA-s Bt-ben legalább 1 fő KATA-s tagnak lennie kell. Hagyományos társas vállalkozói jogviszony itt nem értelmezhető. A másik tag kizárólag munkaviszonnyal vagy szintén KATA-s jogviszonnyal működhet közre. Ügyvezetői jogállására ez sajnos ráhúzható, bejelentés nélküli fekete foglalkoztatásnak minősíthetik, ha nincs a saját cégével munkaviszonya vagy nincs ugyanitt KATA alá bejelentve.
b.: nem KATA-s Bt/Kkt, Kft: a társasági szerződés alapján kell eldönteni, de az ügyvezető(ke)t mindenképpen személyesen közreműködőnek kell tekinteni. Ha nem nyugdíjas, és nincs 36 órát elérő munkaviszonya, abból probléma lehet! Kérjük, hogy a társasági szerződés változásairól mindenképp küldjenek nekünk egy másolatot! A jelenleg érvényes állapotokat az év elején szeretnénk mindenkivel átbeszélni.

KORÁBBI ÉVEKKEL EGYEZŐ TOVÁBBI FONTOS DOLGOK:
– Ne felejtsék el a pénztárgépek éves ellenőrzését határidőben elvégezni! A 30 napon túli szünetelést be kell jelenteni, az újbóli használatot szintén. A „mobil adat” szolgáltatás a szünetelés bejelentését követően külön, nem a NAV-on keresztül szintén felfüggeszthető, de az újbóli használatig ezt is vissza kell kapcsoltatni!
– A NAV-nál lehetőleg ne essenek hosszabb tartozásba, mert a felszólítást követő türelmi időn túli végrehajtás díja egységesen 5.000 Ft, ami kisösszegű hátralék esetén igen magas THM-nek (hiteldíj-mutató) felel meg.
– A „cégkapuba”, ügyfélkapura egy ideje már messze nem csak adóügyekről érkezhetnek iratok. Alaphelyzetben ezekről az üzenetekről értesítő mailt sem mi kapunk, hanem közvetlenül csak az ügyfelek. Kérjük, hogy ezeket kísérjék figyelemmel, mert 30 nap után a tarhely.gov.hu nem tárolja őket tovább! Építési engedélyektől a szabálysértési eljárásokig bármi érkezhet oda, ami nem a mi illetékességünk.
– Egyéni ügyfélkapuhoz tartozó tárhelyekre érkező üzeneteket nem áll módunkban figyelemmel kísérni. (NAV-os ügyekben 90%-ban megkapjuk az értesítőket meghatalmazottként.) Az ügyfélkapu jelszava 2 év után lejár. Ezt követően egy ideig e-mail címre lehet új aktiváló kódot kérni, de az átmeneti idő után csak okmányirodában lehet újraéleszteni az ügyfélkaput.

A teljesség igénye nélkül ezeket találtuk a legfontosabb információknak. Év közben természetesen rendszeresen igyekszünk mindenkinek a változásokat jelezni, de érthető módon csak arra vonatkozóan, amiben úgy érezzük, hogy érintett a tevékenysége kapcsán.