KEDVES ÜGYFELÜNK!
A 2018-as év újra fontos változásokkal vár minket. Ezzel kezdenénk újévi köszöntőnket:
„BRÉKING”: Az év végi körlevél összeállítása után erősítette meg több forrás is, hogy a CÉGKAPU használata 2018-ban még „kísérleti jellegű” lesz, de több hatóság már élesben fogja használni. Ezért a biztonság kedvéért továbbra is azt ajánljuk, hogy minél hamarabb tegye meg mindenki a regisztrációt, amiben természetesen segítünk.
CÉGKAPU: január 1-től kötelezően rendelkezni kell egy regisztrációval. A cégkapu-megbízott egyetlen fő lehet, célszerűen az ügyvezető. Ide mindenféle szakhatóság küldhet levelet, ami messze túllép egy könyvelőiroda hatáskörén. A regisztráció során megadott e-mail címre értesítés érkezik minden küldeményről. Cégkapu-ügyintézőt többet is meg lehet adni, a könyveléssel kapcsolatos jogkörökre ezt természetesen vállaljuk továbbra is. A cégkapu hatósági oldala sem fog még teljes körűen működni egy darabig, de a regisztráció elmulasztása büntethető!
ONLINE SZÁMLÁZÁS: A részletszabályai még változhatnak, de egyelőre biztos, hogy július 1-jétől a 100.000 Ft-ot elérő ÁFA-tartalommal nem magánszemély felé kiállított számlákról tételes adatszolgáltatást kell adni. A számlázó programok csak akkor használhatóak ettől a naptól, ha azonnal el tudják az ilyen számlák adatait küldeni interneten keresztül ONLINE! Kerüljék az ilyen kézi számlák kiállítását!!! 100-500 E Ft ÁFA-tartalom között 5 napon belül soron kívül be kell jelenteni a számla adatait a NAV felé, 500.000 Ft-tól viszont legkésőbb másnap! Javasoljuk az átállást számlázó programokra (figyelem!: ezek használatba vételét be kell jelenteni továbbra is!), amit internetet elérő gépen lehet csak használni, vagy kizárólag az ennél kisebb számlákra használjanak csak számlatömböket! Léteznek online számlázó programok is, melyek webes felületen bárhonnan elérhetőek, a számla bárhol kiállítható, nincs géphez kötve! A NAV felületén is lesz ilyen program ingyenesen, ami regisztrációt követően megfelel minden kötelezettségnek!
Az adóhatósági ellenőrzések ideje rövidebb lesz, de ez azzal jár együtt, hogy a határozathozatal előtti észrevétel az utolsó lehetőség lesz, amiben bármilyen tényt még benyújthatunk, tisztázhatunk, a mi határidőnk is lerövidül.
Alanyi mentes (nem ÁFÁ-s) értékhatár 8 millió Ft marad egyelőre, de 12-re emelnék, évközi változás várható.
Új számlaszámunk:12042830-01617512-00100008 (Raiffeisen Bank)
Könyvelőirodánk 2018. január-február hónapokban az alábbiak szerint intézi az ügyfelek ügyeit:
Január: 02-19 teljes ügyintézés
20-tól teljes ügyintézés, de az évzárási teendők és határidők miatt Csillához előre időpontot egyeztessenek!
Február 1-26-ig: Csillához kizárólag a 2017 évi SZJA-bevallás ügyében lehet bejelentkezni. Hitelkérelmek, soron kívüli mérlegkészítés, egyebek intézését csak ezt követően vállalja! Akinek ilyen várható, az még januárban szóljon, vagy várjon február végéig!
A kollégáinkkal kérjük tartsák naprakészen az elérhetőségeiket (mail, telefon), jövő évben is lesznek évközi változások, amiről fontos a pontosításokat kiküldenünk.
Néhány alapvető gondolat:
-Pénztárgépet használóknak felhívjuk a figyelmét, hogy a napnyitás és a pénzmozgás-bizonylat szigorú számadású bizonylat, így a megőrzése kötelező. Elmaradása esetén a NAV bírságol.2017-ben a pénztárgépekre nagy nehezen új szoftverfrissítést küldött a NAV. Azok a pénztárgépek, amelyek nem tudták fogadni a frissítést, még 5 évig lehetnek használatban. Használt pénztárgép vásárlás esetén ÁTSZEMÉLYESÍTÉSI kódot kell kérnünk a NAV-tól. Ne felejtsék el a szervizes felülvizsgálatot évente! (Ez nem év vége, hanem az üzmbehelyezéstől függően jár le évente.)
– A NAV év elején gyakran végez helyszíni ellenőrzést boltokban és vendéglátóhelyeken, ahol a leltárt kéri, ezért szükséges, hogy január első napjaira már legalább piszkozatszerű, mennyiségi leltár készüljön!
– A minimálbér változása : minimálbér 138.000.- Ft, szakmai garantált bér 180.500.-Ft lesz 2018. január 1-től. Erre vonatkozóan – a korábbi évekhez hasonlóan – a dolgozók részére elkészítjük béremelésről az értesítést. A Szocho 19,5%-ra csökkent.
Számlázás: A számlákon 2017. január 1-től a 100.000.- Ft ÁFA-tartalmat előrő számlákra fel kell tüntetni a vevő adószámát!
Gyakori hibákra hívnám fel a figyelmet, és amennyiben bárki úgy érzi, hogy nem helyesen végzi a számlázást, kérjük, keresse fel irodánkat, hogy pontosítsuk a hiányosságokat!
– fordított adózás szabályai alapján kiállított készpénzes számlákra is rá kell írni a vevő adószámát
– 5 % -os áfa kulcs terheli:
élő hal, sertés belsőség, étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és helyben készített nem alkohol tartalmú italok, internetszolgáltatás
DE az 5%-os ÁFA hatálya alatt történt értékesítést egy új tétel terheli: 4% turizmusfejlesztési hozzájárulás!
– Készpénzes számlákon a helyes ÁFA feltüntetése (felül és alul is): 27 % adó esetén 21.26 %, 18 % adó esetén 15,25 % , 5 % adó esetén 4,76 % ( a bruttó ár áfa tartalmát kell feltüntetni)
A számlatömbben folyamatos legyen a számla keltezése! Nem lehet korábbi dátummal írni számlát, mint ahogy az megvásárlásra került!!!! A számlázó programokat, azok cseréjét, váltását (verzióváltás kivételével) kötelező bejelentenünk!
– SZJA legfontosabb változásai:
– a kétgyermekes adókedvezmény 17.500 Ft-ra emelkedett.
– a munkába járás: 9 Ft/km-ről 15 Ft/km-re változott a kiküldetés költségátalánya (2017).
– Egyes béren kívüli juttatások: adóteher a juttatások után: 1,18-es szorzóval növelt összege után 15 % (17,7 %) SZJA és 14 % EHO kerül megfizetésre (össz: 34,22%).
– Széchenyi Pihenő kártyára történő utalás az alábbiak szerint:
Vendéglátás 150.000.- Ft/év
Szálláshely 225.000.- Ft/év
Szabadidő 75.000.- Ft/év
– 100.000.- Ft készpénzkifizetés
A két juttatási forma nem haladhatja meg együttesen a 450.000.- Ft/év keretösszeget!
– Béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyéb juttatások: adóteher a jövedelem 1,18-szorosa után 15 % SZJA és 19,5 % EHO (össz: 40,71 %)
– Erzsébet utalvány
– Munkahelyi étkezés
– Ajándékutalvány
– Helyi bérlet
– Önkéntes pénztárak
– Telefonhasználat
– reprezentáció, üzleti ajándék
– reklámcélú kisértékű, szóró ajándék
– csekély összegű ajándék 10.150- FT/alkalom, évente 3-szor
– Adómentesen adható juttatások: (ilyen is van 2014-től)
1. a munkavállalónak a hitelintézettől vagy a munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez adott támogatás lakásvásárlás esetén
2. összeghatár nélkül adható a sport törvény hatálya alá tartozó sportrendezvényre szóló bérlet vagy belépőjegy
3. évi 50.000.- Ft/fő korláttal kulturális rendezvények belépődíja
4. Bölcsődei és óvodai ellátás, szolgáltatás
5. Mobilitást célú lakhatási támogatás: a kedvezmény mértéke emelkedett 2018-tól!
6. Kockázati biztosítás
Egyéni vállalkozok:
– Szoftvertermékek után is érvényesíthető a kisvállalkozói kedvezmény
– káreseménnyel összefüggésben kapott kártalanítás bevétel
– Tárgyi eszközök beszerzéséhez felvett hitel (2014.01.01-től kötött szerződésekre) kamata után adókedvezmény jár, amelynek mértéke a megfizetett kamat 60 %-a
– A jövedelem-minimum meghatározásakor nem csökkenthető az ELÁBÉ-val és az alvállalkozói díjjal
– Az elhatárolt veszteség 2015-től csak 5 öt évre határolható el. 2014-íg keletkezett veszteség 2025. december 31-ig lehet felhasználni.
Társasági adó:
Látványcsapatsport támogatása: új: röplabda
A beruházási adóalap kedvezmény 30 milliós korlátja eltörlésre került.
Nyereségminimumra vonatkozó szabályok szintén változtak az SZJA- szabályok szerint.
Veszteségelhatárolás szabályai hasonlók az SZJA szabályokhoz.
Kapcsolt vállalkozások fogalma bővült az ügyvezetés egyezőségére tekintettel.
A 2013. 12.31. után felvett beruházási hitelek megfizetett kamata után 60 %-os adókedvezmény vehető igénybe.
A reprezentációként elszámolni kívánt éttermi szolgáltatásról nem kell számlát kérni, ha a vállalkozás bankkártyájával történik a fizetés.
A tagi kölcsön adóévi növekedésének 50 %-ával növelni kell a társasági adó alapját. (ez már 2013. évi szabály)
EVA: változás nem volt.
Cégautó adó: Tartós bérlet esetében adott személygépkocsira a tulajdonos fizeti az adót nem a használó.
KATA:
– A költségek fedezetére és fejlesztésre kapott támogatások nem KATA-bevételek
– Bevételi értékhatár 12 millió (nem változott)
– Adóalanyiság választása újra: 13 hónap után lehetséges!
– KATA kizárása adótartozás miatt csak a december 31-én fennálló 100.000.- Ft-os adótartozás esetén lesz
– egyidejűleg EKHO nem választható!
– nappali tagozatos hallgató adója: 25.000 Ft/hó
KIVA:
– A KIVA-ra való áttérésre egész évben lehetőség van
– Mértéke 13 %.
– Választás során a 25 főről 50 főre emelkedett a létszámkorlát (2017-es)
– Az adóalapot növeli a kivont tőke és az adóévben jóváhagyott osztalék
Számvitel:
A mérlegforduló napon 10 millió Ft-ot meghaladó 60 napon túli lejárt köztartozás esetén a következő évre kötelező könyvvizsgálót választani.
EKAER rendszer
A termékek közúti fuvarozásával kapcsolatos bejelentési kötelezettségét jelenti. A szabályozás a következő adóalanyokra terjed ki:
– az Európai Unió más tagállamából történő termékbeszerzés vagy egyéb behozatal
– Magyarországról az Európai Unió más tagállamába történő termékértékesítés vagy egyéb kivitel
– belföldi forgalomban nem végső felhasználó részére történő első adóköteles termékértékesítés, ha a termék szállítása útdíj-köteles járművön történik, és az áru értéke egy vevőhöz kapcsolódóan meghaladja a 2.500 kg-ot vagy az áru adónélküli értéke meghaladja a 5 millió Ft-ot.
– kockázatos termék esetében ez a határ 500 kg vagy 1 millió Ft.
Azon vállalkozások, akik a felsorolt esetkörbe tartoznak 2015. január 1-től a termékeiket csak EKAER számmal szállíthatják, amelyet az ekaer.nav.gov.hu felületen lehet igényelni.
Azon vállalkozásoknak, amelyek a köztartozásmentes adatbázisban nem szerepelnek, kauciót kell fizetni egy NAV által létrehozott letéti számlára.
Egyéb változások:
Illetékmentes lesz több igazolványnak a kiállítása és valamennyi adóhatósági eljárás (adóigazolás)
A társas vállalkozásokat A NAV folyamatosan minősíti (megbízható, átlagos és kockázatos), amely előnyökkel és hátrányokkal jár.
Felkészülés a 2017. évi SZJA zárásra:
Január 31-ig meg kell kapni minden kifizetőtől, pénzintézettől a bevalláshoz szükséges igazolásokat. Ezeket gondosan összegyűjtve minél hamarabb, de február 15-ig mindenképp hozzák be az irodába!
Nem egyéni vállalkozó, és áfás adószámmal nem rendelkező magánszemélyek bevallásával február 26-ig érdemben nem tudunk foglalkozni!
A könyvelési anyagokat folyamatosan kérjük minden hónapban irodánkba eljuttatni, hogy időben elkészüljenek a bevallások. Amennyiben nem kapunk könyvelési anyagot, a bevallásokat nem nyújtjuk be „0” adattartalommal a későbbi viták elkerülése miatt, de ezekből fakadó bírságért sem vállalunk felelősséget.
Külön egyezség hiányában díjhátralékos ügyfelek részére a szolgáltatást (könyvelés, bérszámfejtés, adatszolgáltatások teljesítése) 2018. január 12. után felfüggesztjük, ügyfélkapunk alól töröltetjük, és erről külön értesítést nem küldünk. A felfüggesztés jelentős bírsággal járhat a vállalkozások számára, mivel a bevallások benyújtása nem történik tovább részünkről.
2018-ra minden vállalkozásnak sikeres és eredményes évet kívánunk!
Balázsi Csilla és munkatársai
: 4440 Pf.: 44. iroda: Tiszavasvári, Gombás András u. 23/C
www.csip.hu : iroda@csip.hu
facebook.com/csillairoda
/F: (42) 220-120*; 520-120*; 91-10-10* 0620-332-60-70*
*Fenti számok munkanap 8-16-ig beválasztó menübe kerülnek.
Az iroda belső mellékei közvetlenül is hívhatóak(42/220-121 … 220-129), lásd a honlapunkon!
e-FAX (0-24) : (42) 275-279
Hálózati hiba esetén is hívható központi telefonszámok:
42/911-010 és 20/332-60-70 !!!