Új év – jelentős változások: 2020

Kedves Ügyfeleink!

Egy fizetési szolgáltató szerint füstjelekkel maximum 4,5 km-es körön belül tudnánk elérni Önöket. A postagalamb 60 km/óra sebességgel haladna levelünkkel, a mai Magyar Postát pedig inkább kíméljük meg a minősítéstől. Az e-mailnél úgysincs gyorsabb. Szokás szerint szeretnénk az újévi jókívánságainkat a legfontosabb figyelemfelhívó gondolatokkal egybekötve átadni mindenkinek. Jövőre olyan jelentős változások várnak ránk, amit egyelőre sokak tekintetében kőkemény kihívásnak látunk.

ONLINE SZÁMLA 2.0 (és 3.0) – rendkívül fontos!

2020. július 1-től az online számla adatszolgáltatás küszöbértéke NULLA Ft lesz! Tehát minden olyan számla (fordított ÁFÁ-s, vagy adómentes is!), amit belföldi adóalanynak (nem magánszemélynek) állítanak ki, 1 illetve 4 napon belül adatszolgáltatásra kötelezett lesz! (4 nap 500.000 Ft ÁFA alatt érvényes) Számlakibocsátásra kötelezettek köre bővül: humán-egészségügy, oktatás.
Ez akkora adatszolgáltatási kötelezettség, amit kézi számlával képtelenség lesz határidőben teljesíteni. Javasoljuk az áttérést számlázó programokra internet-kapcsolattal. Ezek használatát kötelező bejelenteni, és egy másik körben ezeket jelszóval és XML-kulcsokkal az online adatszolgáltatásra alkalmassá tenni! Ezekben természetesen segítünk. Számlázó programok közül ingyenesek (bizXpert, szamlazz.hu) vagy a NAV saját alkalmazása is használható, bár utóbbit csak havi néhány számláig javasoljuk bumfordisága miatt. Semmi sem tiltja a számlatömbök további használatát, de belátható, hogy ezeket utólag kézzel felvinni irgalmatlan pluszmunka és hibalehetőség, amit júliustól mi is csak jelentős plusz díj ellenében vállalunk.
Minden számlán szerepelnie kell majd így a vevő adószámának! (Magánszemélynek ilyen nincs, csak adóazonosító jele.) Ennek hiányában az adatszolgáltatás nem végezhető el sem manuálisan, sem a programok által.
FELHÍVJUK A FIGYELMET, hogy ez az adatszolgáltatás azt is jelenti, hogy a kiadási oldalról is be kell futnia minden számlának. (Ezek már ma is ellenőrizhetőek.) A NAV azonnal ki tudja szűrni a fiktív számlákat, amit a partner el akar sinkófálni, illetve az is szemet szúrhat, ha valaki (rendszeresen) nem állítja be bevallásaiba a beszerzéseit árbevétel eltitkolás céljával. (Elvileg) az utolsó forintig átláthatóvá válnak a vállalkozások kiadásai, bevételei.
Kis tételeket forgalmazó üzletek esetében (pl. élelmiszer boltok) ez óriási kihívásnak ígérkezik, ha nem fog változni a törvényi szabályozás, gondolkodni kell rajta: számlázó program, vagy a kézi számlatömb utólagos rendszeres adatfeltöltése – veszélyekkel!

3.0: 2021-től viszont minden adóalany (KATÁ-s, nem ÁFÁ-s is) belekerül ebbe a körbe, tehát minden kiállított számla online-adatszolgáltatásra lesz kötelezett! Akár magánszemély a vásárló, akár külföldi adóalany. (A GDPR miatt a magánszemélyek adatait nem kell és nem is szabad a NAV felé továbbítani.) Erre a verzióra azért egy év még van, hogy felkészüljünk. Várható, hogy a számlázó programok is újabb lehetőségekkel bővülnek emiatt. Már most is van mobil applikáción is futtatható program (pl. bizXpert)

8 NAPOS LESZ A SZÁMLAKIÁLLÍTÁSI HATÁRIDŐ

15 napról 8-ra csökken a teljesítést követően a számlakiállítási határidő. Természetesen a teljesítés igazolásának, elfogadásának körülményeitől függően.

Újra „TB” a járulék 2020. július 1-től:

A levont járulékok (az SZJA nem!) szintén július 1-től újra egységbe tömörülnek. Könnyebbség lesz, hogy nem kell 3-felé utalni őket. Főállású egyéni vállalkozók is jobban járnak, megszűnik a különböző járulékok eltérített (emelt) alapja, viszont így a táppénz alapja is a (szakmai) minimál bér lesz (figyelembe véve a táppénz-alap számításának kifutási idejét)

BARNA LÁMPÁS TAJ-SZÁMOK (TB-POTYAUTASOK):

Szintén júliustól él, hogy vasszigor lép a TB-potyautasok útjába. Aki 3 havi eü. szolg. járulék hátralékot elér, a TAJ-száma barna lámpás lesz, sürgősségi ellátáson kívül nem vehet igénybe ingyenes orvosi ellátást, nem kaphat továbbá pl. támogatott árú gyógyszert, segédeszközt. Már nem a járulékot kérik tőle utólag, hanem a tényleges kezelések árát!

KERESKEDELMI SZÁLLÁSHELY:

Az ÁFA-kulcs 5%-ra csökken, de ezzel egyidejűleg meg kell fizetni a 4%-os turizmusfejlesztési hozzájárulást!
A szobatükör (vendégek online bejelentése, nyilvántartása) 2020-tól a legkisebb magánszálláshelyek számára is kötelező!

JÖN, JÖN, JÖN: BIG BROTHER

Az eddigiek is egy közel teljes kontroll képét festik fel. Ezt egészíti ki egy XML-vízió: egy többdimenziós táblázatként elképzelhető adathalmazban a közeljövőben minden egyes vállalkozás teljes éves könyvelési tükrét (bevételek, kiadások, tárgyi eszközök, stb…) be kell majd küldenünk, amit különféle egyeztetéseknek, elemzéseknek, hibaszűréseknek vethet alá azonnal a NAV rendszere. (Ennek tesztüzeme már most is működik.)

Ez és az online-számla, az EKAER rendszere természetesen tisztíthatja a gazdaságot, de mindenképpen érdemes odafigyelni, hogy a számlákat az eddigiektől is pontosabban állítsák ki, és időben juttassák el a könyvelésre, bár olyan ígéretünk is van, hogy a teljeskörű online adatok világába érve a könyvelés számára „nyersanyagot” kapunk a NAV-tól. Ez tartalmazná minden kimenő és bejövő számla adatait, csak megfelelő helyre kellene tennünk a könyvelésben. Kicsit még utópiaszagú, de ez a jövő…

BEHAJTHATATLAN KÖVETELÉSEK ÁFÁ-JA (VISSZAIGÉNYELHETŐ):

Januártól az elévülési időn belüli (de legalább egy éve kifizetetlen) behajthatatlan követelések (tartozások) után visszaigényelhető az ÁFA. A speciális feltételek teljesülését mindenkivel külön tisztázzuk. Ha érintett, keressen minket! Önellenőrzés keretében kérhető vissza egy külön erre rendszeresített tételes nyomtatvánnyal.

4 VAGY TÖBBGYERMEKES ANYÁK TELJES SZJA-MENTESSÉGE:

Ha legalább 4 családi pótlékra jogosult gyermeket nevel, vagy azokra korábban legalább 12 évig jogosult volt.

KORÁBBI ÉVEKKEL EGYEZŐ TOVÁBBI FONTOS DOLGOK:

– Ne felejtsék el a pénztárgépek éves ellenőrzését határidőben elvégezni! A 30 napon túli szünetelést be kell jelenteni, az újbóli használatot szintén. A „mobil adat” szolgáltatás a szünetelés bejelentését követően külön, nem a NAV-on keresztül szintén felfüggeszthető, de az újbóli használatig ezt is vissza kell kapcsoltatni!

– A NAV-nál lehetőleg ne essenek hosszabb tartozásba, mert a felszólítást követő türelmi időn túli végrehajtás díja egységesen 5.000 Ft, ami kisösszegű hátralék esetén igen magas THM-nek (hiteldíj-mutató) felel meg.

– A „cégkapuba”, ügyfélkapura egy ideje már messze nem csak adóügyekről érkezhetnek iratok. Alaphelyzetben ezekről az üzenetekről értesítő mailt sem mi kapunk, hanem közvetlenül csak az ügyfelek. Kérjük, hogy ezeket kísérjék figyelemmel, mert 30 nap után a tarhely.gov.hu nem tárolja őket tovább! Építési engedélyektől a szabálysértési eljárásokig bármi érkezhet oda, ami nem a mi illetékességünk.

– jövő évi minimálbér: 161.000 Ft (valószínűleg ez marad)

– „szakmai” minimálbér: 210.600 Ft (valószínűleg ez marad)

A teljesség igénye nélkül ezeket találtuk a legfontosabb információknak. Év közben természetesen rendszeresen igyekszünk mindenkinek a változásokat jelezni, de érthető módon csak arra vonatkozóan, amiben úgy érezzük, hogy érintett a tevékenysége kapcsán.
Bízunk benne, hogy a fent vázolt jelentős változásoknak sikerül különösebb zökkenő nélkül megfelelni majd. Ennek tudatában kívánunk minden kedves ügyfelünknek boldog karácsonyt és sikeres újesztendőt!

                                                                 Balázsi Csilla és munkatársai

Közzétéve:
Hírek kategóriába sorolva